Week 3 - 4 - 5 :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wittenberg Studenten in Surriname - WaarBenJij.nu Week 3 - 4 - 5 :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wittenberg Studenten in Surriname - WaarBenJij.nu

Week 3 - 4 - 5 :)

Blijf op de hoogte en volg Wittenberg Studenten in Surriname

18 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer even geleden dat we iets van ons hebben laten horen. De afgelopen weken hebben we ons vooral gericht op paasactiviteiten en zijn we verschillende keren naar kindertehuizen geweest.

Het was een bijzondere ervaring om hier Pasen te mogen vieren. In de stille week mochten we op een school een paasviering verzorgen. We hebben daar doormiddel van toneel, spel en zang op een eenvoudige manier het evangelie uitgelegd en hebben extra stil gestaan bij het sterven en opstaan van Jezus.

Op goede vrijdag hebben we avondmaal mogen vieren. Bijzonder om te ervaren dat je op zo'n moment met verschillende culturen en gewoontes toch éen bent in Christus.

Zaterdags hebben we een 'special day' georganiseerd voor bijna 200 kinderen uit verschillende kindertehuizen. We hebben het paasverhaal na mogen spelen, veel gezongen en spelletjes gespeeld. Flessenvoetbal, verven, stoelendans etc.

Zondags zijn we opnieuw naar de kerk gegaan en hadden we na de dienst een paasbrunch. Dit was een gezellige ontmoeting met veel lekkere Surinaamse hapjes. Wij hadden een stapel pannenkoeken gebakken :-)

De week erna zijn we verschillende keren naar 2 kindertehuizen geweest. Bijzonder om daar een kijkje te mogen nemen en zo te zien hoe het er aan toe gaat in de Surinaamse cultuur. Tegelijkertijd ook confronterend om te zien hoe kinderen opgroeien zonder ouders en heftige verhalen te horen.
Het was fijn om meerdere keren bij deze tehuizen langs te gaan, op die manier leer je de kinderen beter kennen en bouw je een relatie op. Je merkt door enkel een boekje voor te lezen of twister te spelen dat de kids genieten!

De tienermiddag was zeker ook een hoogtepunt! We hadden zeven meiden bij ons thuis uitgenodigd. De middag bestond uit het bakken van pannenkoeken, korte Bijbelstudie, zingen en een High Tea.

Vrijdagochtend zijn we met Klaske en haar gezin vertrokken naar de binnenlanden. We moesten zo'n 3 uur rijden en daarna vervolgde we onze reis per boot over de Surinaamse rivier. We kwamen aan bij een mooi eilandje waar we het weekend zijn gebleven en echt vakantie hebben gevierd! We hebben niet veel anders gedaan dan gezwommen, gezond, en met ons kont op een steen in een beekje gezeten :-).
We hebben kaaimannen gespot en een typisch binnenlands dorp bezocht waar de armoede goed zichtbaar was. Prachtig om te zien hoe deze mensen zo dicht bij de natuur kunnen leven.

Vorige week hebben we nog een opvoedcursus bijgewoond wat erg interessant was. De manier van opvoeden verschild erg met die van ons, Vaak gaat het er met harde hand aan toe.
Ook waren er radio-opnames in de dierentuin. Daar mochten kinderen vertellen wat zij aan Suriname wilde veranderen als ze zelf president zouden zijn.

Afgelopen dinsdag zijn we op dolfijnentour geweest. De neef (Dick) van Willemieke loopt hier ook stage samen met zijn vriendin en zij hadden deze dag voor ons geregeld. Op het laatste moment vroegen ze of we bezwaren hadden als er nog twee andere mensen mee zouden gaan. Bij aankomst op de Leonsberg stond Willemieke een grote verassing te wachten. Als eerste zag ze haar tante, de moeder van Dick dit was natuurlijk al een grote verassing maar daar bleef het niet bij, haar vader was ook overgekomen! :) Met z'n alle zijn we in de bood gestapt, roti gegeten en naar een leuk dorpje gevaren waar we schildpadden, papegaaien en kaaimannen vast mochten houden.
De dolfijnentour was super! Ze sprongen vlakbij de boot uit het water.
Savonds zijn we helemaal ingepakt tegen de muggen met de boot het moeras ingegaan om kaaimannen te gaan vangen. Dit was een hele ervaring!

Morgen hopen we een doopdienst te bezoeken en dagje uit te gaan met de gemeente. De rest van de week houden we ons bezig met het voorbereiden van het komende kinderboekenfestival, een lezing bij te wonen over seksualiteit in een tienerhuis, een terugkomdag van verschillende leiders van kindertehuizen te bezoeken. Al met al weer een enerverende week!

We houden jullie op de hoogte!

Groetjes uit Suri

• 18 April 2015 - 20:46

Oom Kees En Tante Cora:

Hoi Aline, hoi dames,

Wat leuk om jullie reis te kunnen volgen middels de verslagen.
    We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat jullie het enorm naar de zin hebben.
    Nooit geweten dat je zo'n held bent, Aline, dat je zelfs een kaaiman durft te knuffelen.

Fijn dat jullie zo frank & vrij het (paas)evangelie kunnen en zo eenvoudig mogen verkondigen.
    Gods zegen over jullie werk toegebeden.

Geniet van de laatste weken en we hopen op een behouden thuisreis.

Groetjes, oom Kees en tante Cora (H-G)

• 19 April 2015 - 14:49

Wim En Aria Den Dekker:

Hallo Ingrid, Aline, Jantine en Wllemieke,

We hebben er lang op moeten wachten maar nu weer een verslag.
    We begrijpen dat jullie het heel goed naar jullie zin hebben .
    Volgens ons is het ook een soort vakantie naast de stage die jullie aan het doen zijn.
    We hopen dat jullie nog een paar leuke weken hebben daar in Suriname en we zien weer uit naar jullie behouden thuiskomst.

Groeten van Wim en Aria den Dekker

• 20 April 2015 - 11:52

Elsbeth:

Leuk om weer wat van jullie ervaringen te lezen!

Gaaf die dolfijnentour! Enne, jullie hebben inmiddels allemaal nieuwe huisdieren ontdekt zie ik. Nou, dat kan wat worden als jullie strax terug zijn in Zeist. ;)

Succes met de voorbereidingen van het kinderboekenfestival en de rest van jullie bezigheden; en geniet nog van de laatste twee weken!

Groetjes, Elsbeth

• 22 April 2015 - 08:25

Yvette:

Hai allemaal!

wat een verhaal weer! Super dat jullie het zo naar jullie zin hebben en tegelijk het Woord mogen vertellen. Ga zo door!
    Verder was ik heel benieuwd hoe Willemieke zou reageren, want ik had natuurlijk van dr moeder en vader alles al gehoord wat er georganiseerd was :). Ik had eigenlijk je gezicht wel willen zien op het moment zelf. hihi.

Geniet nog van de laatste tijd met elkaar. Zal wel weer even wennen zijn als jullie weer terug in het hectische (soms dan) Nederland zijn.

liefs Yvette

PS: gisteren en van het weekend was het hier ook lekker weer. geen last van muggen (vooralsnog).

• 25 April 2015 - 21:34

Anne :

Hé meiden en Aal,
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen!
    Prachtige foto's ook zeg Ali die je had gestuurd.
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Benieuwd naar alle foto's als jullie terugkomen. Aftellen nu denk ik? Geniet nog van de laatste weekjes.

Liefs,
    Anne Marie

• 27 April 2015 - 15:14

Jeanne De Waard:

Ha meiden, het waren superleuke twee weken en wij hebben genoten. Leuk om te lezen wat jullie in Suriname doen en het was nog leuker om het van jullie zelf te horen en jullie te zien in Suriname. Bedankt voor jullie gezelligheid en geniet nog even de laatste week! Wij zijn weer thuis in het koude Nederland :-( en zonder muggen (yes!). Veel plezier nog! X, Jeanne