Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wittenberg Studenten in Surriname - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wittenberg Studenten in Surriname - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Jantine, Willemieke, Ingrid, Aline

Blijf op de hoogte en volg Wittenberg Studenten in Surriname

20 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels vijf dagen in Suriname. Maandag 17:00 uur lokale tijd (21:00 Nederlandse tijd) zijn we aangekomen op Zanderij, de Airport dichtbij Paramaribo.

We hadden een relaxte vlucht, goed verwend met lekkere maaltijden en tja.. toch wel eens fijn om 9 uur niks te hoeven doen? :) Ja toch? (Surinaamse uitspraak)

Toen de vliegtuigdeur open ging maakte we meteen kennis met het klimaat en tempo in Suriname. Bye winter kleren! De warmte is klam en vochtig. Het schijnt een regel te zijn om in een lange rij te moeten staan voor douane.. dat mochten wij ook beleven..

Een taxi was al geregeld, maar we hadden ons geen zorgen hoeven te maken om naar de stad te moeten lopen. Taxi chauffeurs genoeg.
Blanke mensen schijnen altijd 'stagiaires' te zijn.

Maandagavond hebben we kennisgemaakt met onze stagebegeleidster (Klaske) en onze huisbaas (die toevallig uit Rotterdam komt) en zijn we vroeg begonnen met alles klaar te maken voor de nacht, airco's/ventilators aan, klamboes ophangen en niet te vergeten jezelf insmeren met overheerlijke Deet tegen de muggen.

Dinsdag konden we rustig aan doen en lekker uitslapen en hadden we pas in de avond iets op het programma staan. 's Middags zijn we nog met Klaske op pad geweest naar de Hermitage Mall, een winkelcentrum hier in de buurt. We hebben een cursus kinderpastoraat bijgewoond, waarbij de mensen worden getraind om kinderen en jongeren pastorale zorg te bieden. Ze moesten zelf een werkblad maken wat ze kunnen inzetten bij een pastoraal gesprek met kinderen. Het was leerzaam, interessant en de studenten waren erg gastvrij. We moeten nog wel erg wennen aan de warmte en het ritme.

Woensdag zijn we vroeg begonnen met ons dagelijks ochtendritueel, dat betekent uit bed komen, insmeren met zonnebrand en Deet, ontbijten, en dan vooral zonnen. In de middag zijn we naar Klaske toegegaan om ingelicht te worden over het Kinderboekenfestival in Paramaribo. Dit is een festival wat georganiseerd wordt door Stichting Projekten voor de bevordering van taal. Allerlei organisaties kunnen daar komen om hun eigen programma op te voeren, zo ook Stichting Zoutkorrel, de stichting waar wij stage lopen. Het thema van het festival is groeien. Wij zullen van 23 maart t/m 28 maart op creatieve manier het evangelie brengen. Zo zullen we een toneelstuk instuderen en gaan we aan de hand van verschillende kleuren het evangelie uitleggen.

De benodigde boodschappen halen we lekker dichtbij, bij de supermarkt op de hoek. De supermarkt is best Nederlands, dus dat is erg handig!

Donderdag zijn we weer op bezoek geweest bij Klaske om onze stukken te oefenen voor het kinderboekenfestival.

In onze vrije tijd zijn we nu vooral nog aan het relaxen in en rondom ons huisje, om te wennen aan de warmte. Binnenkort hopen we fietsen te huren om zo wat meer te zien van de omgeving.

We zitten al lekker al lekker in het Surinaamse ritme, dus of we nu morgen of overmorgen of over-overmorgen een nieuwe blog schrijven, dat maakt niks uit! Ja toch? ;)

Een klamme knuffel uit Suriname!

• 20 Maart 2015 - 15:54

Suus:

Leuk leuk :) klinkt goed meiden! Vooral jullie ochtend ritueel haha.. Geniet ervan!

Xsuus

• 20 Maart 2015 - 18:08

Elly Visser:

Hoi Aline,

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen en zo een beetje mee te leven met jullie avonturen in het zonnige Paramaribo! Ben wel jaloers, want hier is het weer erg koud de laatste dagen. Ook leuk om de foto's te bekijken en zo een indruk te krijgen van jullie huis en omgeving.

groetjes,
    tante Elly

• 20 Maart 2015 - 23:29

Elsbeth:

Poepoe, hard werken hoor daar.. haha! ;)
    Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en alvast veel succes voor het festival komende week!

Groetjes, Elsbeth

• 22 Maart 2015 - 16:10

Yvette:

Hai Willemieke, en de anderen!

wat fijn te lezen dat jullie goed zijn aangekomen! en ik ben wel jaloers op de temperatuur hoor! ik vind het hier in Nederland maar niets :S.

ik ben heeeel benieuwd hoe snel jullie zijn aangepast aan het ritme, ik kijk al uit naar een nieuw verslag. :)
    geniet er van! en tot horens!

liefs Yvette

@ Willemieke: Nathan kan al n btje zwaaien, maar dat zie je wel als je weer in Nederland bent :D

• 22 Maart 2015 - 17:01

Marina:

Hey Tine (en anderen),
    Leuk om jullie hier te volgen! Hopelijk staat dat Surinaamse ritme jullie toe om regelmatig te schrijven! ;-) Veel plezier en succes met al jullie bezigheden!
    Groetjes, Marina

• 23 Maart 2015 - 09:34

Elly Visser:

Lieve Aline,

Van Harte Gefeliciteerd met je 21ste verjaardag!!! Ook de felicitatie van de rest van ons gezin. Maak er een mooie dag dag van vandaag. Veel plezier met het festival deze week. En vanavond natuurlijk met elkaar wel even een klein feestje houden met je vriendinnen.

Liefs,
    Tante Elly

• 23 Maart 2015 - 13:17

Hilma Van Heteren:

hé Aline,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wel bijzonder om het deze keer in Verweggistan te vieren.
    We hopen dat je een hele bijzondere verjaardag mag hebben en wensen je nog hééél veel gezonde jaren toe. Ook heel veel zegen toegewenst op het werk wat jullie daar mogen doen. We vinden het leuk om je blog te lezen en blijven zo op de hoogte van je belevenissen. Een hele fijne tijd toegewenst van ons allen.

liefs,
    ome Hendrik-Jan, tante Hilma, Jan en Anna, Corianne en Klaas, Bertine, Leonie en Daan

• 23 Maart 2015 - 15:26

Janny D:

Ha Jantine,

Oh heerlijk, ik zou zo wel willen komen. Het is hier koud en grijs. Geniet er van!
    Wat fijn om deze ervaring op te doen, meid. Succes met alles.

• 23 Maart 2015 - 18:00

Tante Lies:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Groeten uit de Prickwaert. ❤

• 23 Maart 2015 - 19:04

Aline Keesmaat:

Wat leuk al die felicitaties!
    Bedankt! :-)

• 23 Maart 2015 - 20:47

Wim En Marjolein:

Ha Aline,

Al zit je ver weg....... kunnen we je gelukkig toch nog via het world-wide-web een felicitatie sturen!!!!
    Van harte gefeliciteerd meid!
    We hopen dat je een fijne dag hebt gehad en dat jij met je vriendinnen tot zegen mogen zijn in het werk dat jullie tijdens je stage mogen doen.
    Schrijf nog maar wat gezellige verhalen op jullie blog; kunnen we met jullie meeleven/lezen!

Lieve groet,

Oom Wim, tante Marjolein, Frank, Leander, Myrna, Daniël en Justin

• 23 Maart 2015 - 20:54

Opa En Oma Keesmaat:

Lieve Aline,

Je zal inmiddels onze kaart wel hebben gekregen, maar we willen je nogmaals van harte feliciteren met je verjaardag. We vinden het fijn om iets over jullie wederwaardigheden te lezen. Zo kunnen we toch met je meeleven. Ik ga nog even naar je Pa en Ma bellen of jullie nog geskyped hebben. We wensen je nog een goede tijd toe en Gods Zegen op het werk wat jullie mogen doen.
    Hartelijke groeten en een dikke kus van Opa en Oma Keesmaat

• 30 Maart 2015 - 13:14

Tim:

Hoi Dames,

Groeten van hier. We denken aan jullie en bidden voor jullie!

Tim Marieke en de kinderen.

• 31 Maart 2015 - 12:34

Marja:

hoi dames. ik ken jullie via Ingrid.jullie Zitten al snel in t ritme! al veel indrukken opgedaan... benieuwd wat jullie zoal eten. is er ook hagelslag te koop in Suriname? dat zou ik wel missen....
    nog veel moois daar!
    gr.