Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wittenberg Studenten in Surriname - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wittenberg Studenten in Surriname - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Aline, Ingrid, Willemieke, Jantine

Blijf op de hoogte en volg Wittenberg Studenten in Surriname

31 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Ondertussen druk smerend om de muggen op afstand te houden schrijven we onze belevenissen van de afgelopen week. Het woord relax moeten we jullie helaas dit keer onthouden, mogelijk had het de vorige keer nog een positieve uitwerking op jullie... ;)

Afgelopen week hebben we ons ingezet op het kinderboekenfestival. Dit was gewoon in Paramaribo zelf.

Om half 8 stond onze stagebegeleidster met de kar (Je weet wel met een paar pk's ervoor) voor inclusief gezellige muziek om ons te motiveren.

We moesten namelijk 6 dagen achter elkaar, elke ochtend voor 6 verschillende schoolklassen 30 minuten het zelfde stuk opvoeren. Dit betekend dat we 180 minuten per dag moesten zeggen: 'Goedemorgen, hebben jullie er beetje zin in?' 'Ik hoor jullie niet...' 'Dat kan harder...' Of... 'Pita, waar ben je?' 'Wat! Groei jij als je leest?'... Kopjes dans (De WB-studenten hebben we hier erg bij gemist...), memory, hijsen in een warm clownspak... Maar we mochten ook 6x per dag het evangelie delen en de kinderen een kinderbijbel meegeven! Dit was een bijzonder moment!

's Avonds waren we ook aanwezig. Vaak was het erg rustig, maar we hadden daardoor wel de mogelijkheid om persoonlijk met de kinderen te praten door middel van een spel en een Bijbel zonder woorden, de bladzijden hadden verschillende kleuren, die kleuren vertelden elk hun eigen boodschap. Bijv. groen: God maakte heel de aarde, zwart: de zonde in je hart, rood: dat Jezus voor je stierf, etc.

's Middags hadden we tijd voor ons zelf, en deze tijd gebruikte we vaak voor bank hangen of wegzweten op bed of boodschappen doen om maar snel het eten te kunnen maken. Om half 5 reed de taxi alweer voor...

Maar op maandag hebben we hier een andere invulling aan gegeven. Aline werd toen 21 jaar! 's Ochtends hebben we haar wakker gezongen en 's middags vooral genoten van een jarige in ons midden door het eten van lekkere donuts, taart maar ook door het verrassen met cadeautjes uit Nederland.

En ja... bij het terrein waar het kinderboekenfestival was, is ook een bakkerij waar ze naast de taart en donuts ook overheerlijke broodjes verkopen. Hiermee hebben we ons elke dag verwend. Lekker Hollands: Kaas met komkommer en het leuke aan deze komkommer hier is dat je af en toe wordt verwend met een lekker stukje vlees. Jammie!:) Mocht je nog in Suriname komen kan je beter geen stukje snijden, maar gelijk een hap nemen. Je heb dan meer kans dat je nog een lekkere massage voelt in je mond...

Het weekend voor het kinderboekenfestival hebben we verschillende bevolkingsgroepen bezocht. Op vrijdag zijn we bij de Indianen geweest en op zaterdag bij de Creolen. (Suriname kent veel verschillende bevolkingsgroepen) Bij beide was er een feest wat georganiseerd werd door externe mensen. Onze stagebegeleidster had een directeur van een zendingsorganisatie op bezoek. Tijdens dit feest werden er schoenendozen uitgedeeld en een gedeelte van het evangelie belicht door middel van toneel, onderwijs en het zingen van liederen. Prachtig om te zien hoe blij de kinderen waren met de gekregen spullen.

Al dagen zittend in spanning te wachten op een appje/telefoontje: vorige week zondag kreeg Ingrid te horen dat ze tante was geworden van een nichtje: Nine. :) De afstand Nederland - Suriname is groot, maar dan veeeelste groot!

Afgelopen zondag zijn we met Klaske (onze stagebegeleidster) mee naar de kerk geweest. Deze kerk bestaat 5 jaar en is nog in ontwikkeling. Maar we kregen een positieve indruk van de gemeente en bijzonder om te zien hoe afhankelijk en in vertrouwen ze van God kerk willen zijn.

Naast de intensieve activiteiten nemen we regelmatig een duik in het zwembad, wat tevens dient als vergaderruimte/evaluatieruimte. Uhm... dat is wel RELAX, ja toch? ;)

En we konden het niet laten... we zijn echt Hollands! 2x pannenkoeken gegeten... met echte van Gilse stroop! Maar dat kan echt niet volgens de Surinaamse mensen: want het eten is hier de max: deze week gaan we ervoor: Roti, Pom... De gebakken Banaan en de .... was ontzettend lekker!
Nederlandse producten zijn gewoon niet te missen... Hoe briljant: op donderdag werden we verrast met Nederlandse producten, gekregen van 3 klasgenoten die op dit moment in Bonaire zitten. Met het lijflied van de Wittenberg: 'We wanna thank you, we wanna thank you, for this GOOD GOOD food!' hebben we ze via Skype dank je wel gezegt voor deze leuke verrassing!

Knuffels! We houden jullie op de hoogte! Liefs uit Suriname.

• 31 Maart 2015 - 09:43

Hilda Bakker:

Hoi Aline,

Leuk om wat foto`s te zien en te lezen.
    Ik hoop dat je een leerzame en gezegende stage hebt.

Gods zegen voor de weken die je nog daar bent.
    Groetjes Hilda Bakker

• 31 Maart 2015 - 12:45

Marja:

gelijk maar de 2e brief gelezen. realiseren jullie je, dat toen ik " jong " was, een verslag of brief vanuit Suriname 6 weken onderweg was? en dat t dan 3 maanden kon duren voor je een bericht terug had??
    en dat ik nou vanuit Suriname moet vernemen dat Ingrid tante geworden is.... gefeliciteerd! een nieuwe fase in je leven. hopenlijk heb je de kleine meid al gezien via Skype...?

goed te lezen dat jullie daar t evangelie " kwijt" kunnen. brengen jullie deze boodschap aan kinderen die er nog nooit van gehoord hebben?

heel veel vrucht op jullie werk en eeh nee wij hoeven nog niet te smeren hier....

groeten en veel moois daar vanuit een stormachtig Nederland!

• 31 Maart 2015 - 13:45

Elly Visser:

Hoi Aline,

Regelmatig gekeken op jullie blog of er al een nieuw bericht geplaatst was. Geklaagd bij je moeder dat het zo lang duurde :). Vanmorgen belde ze op dat er een nieuw bericht was. Erg leuk om te lezen wat jullie vorige week allemaal gedaan hebben. De foto's zeggen nog meer dan het verhaal hoe het is bij jullie.
    Erg leuk hoor! Kijk al uit naar het volgende bericht en de foto's natuurlijk.

groetjes uit Sliedrecht,
    tante Elly

• 01 April 2015 - 20:05

Oom Arie En Tante Janneke:

Hoi Aline en andere dames,

Heel leuk om jullie ervaringen te volgen! Fleurige foto's!
    Enne, tja nog gefeliciteerd Aline, en nog een gezegend nieuw levensjaar toegewenst. Een beetje laat, maar afijn, jullie houden ook het Surinaamse tempo, ja toch? Leuk dat je daar kaarten en kadootjes uit Nederland open kon maken. Geniet ervan verder!

• 03 April 2015 - 15:03

Nathalie Vink:

Ha lieve Aline en vriendinnen:)

Wat een prachtige ervaringen en foto's, heerlijk om te lezen.
    Geniet heerlijk van deze bijzondere reis met mooie clownspakken en lieve kinders.

Veel zegen en liefs,
    Nathalie

• 08 April 2015 - 22:09

Anne Marie:

Lieve Aal en meiden,

Onwijs leuk om de verhalen van jullie te lezen en de foto's te zien.
    Soms ook erg lachwekkend zeg! Vooral dat clownpak, schitterend!

Super gaaf om die kinderen zo blij te zien denk ik. Mooie ervaringen op doen, geniet ervan daar!

Heel veel succes en plezier nog.

Liefs,
    Anne Marie